Etos Haren

Wie?

De eigenaar van drogisterij Etos Haren is de heer Brill van Apothekersgroep Groningen, een maatschap van apothekers. Het Etos filiaal in de Groningse wijk Helpman valt ook binnen de maatschap. Het gezicht van de zaak is echter Jacco Huizing Buiter. Al ruim 14 jaar is hij filiaalmanager van het Harense filiaal.

Jacco studeerde aan de HEAO, maar tijdens een stage bij een bank kwam hij er achter dat hij geen kantoormentaliteit heeft. “Het zal nu gerust anders zijn dan toen, maar ik vond het niks op zo’n kantoor. Ik wist al snel dat ik dat niet mijn hele leven wilde doen. Via via ben ik in dit vak gerold en dat doe ik nu al bijna dertig jaar.” Grappend: “Ik mag bijna een lintje.”

Wat?

Etos onderscheidt zich van andere drogisterijen door goed persoonlijk advies, de deskundigheid van de medewerkers en de netheid van de winkel. Etos werkt volgens het Health and Beauty concept, wat inhoudt dat alles binnen die twee categorieën in het bedrijf te krijgen zijn. Branchevreemde artikelen zoals speelgoed of woonaccessoires worden niet verkocht bij Etos. “Je moet doen waar je goed in bent.” Aldus Jacco.

De formule van de drogisterijketen werkt goed: Etos is al zeven keer ‘beste drogist van Nederland’ geweest. Jacco vertelt: “De Etos heeft een eigen merk dat zeer innoverend is en binnen het assortiment voert het altijd de nieuwste producten. Daardoor is geen dag hetzelfde. De producten veranderen continu en daarmee het werk in de winkel ook.”

Een ander sterk punt van de Etos zijn de mooie geschenkverpakkingen. “We hebben standaard pakketten, maar we stellen ook zelf veel pakketten samen. Cadeautjes worden bij ons altijd mooi ingepakt. Daar maken we echt werk van.”

Waar?

De Etos Haren verhuisde in 2013 van de Brinkhorst naar een mooi nieuw pand aan de Rijksstraatweg. In het pand aan de Brinkhorst maakten Jacco en zijn buren spannende uren mee tijdens Project X. “Het was koopavond en de sfeer werd steeds grimmiger. Samen met de andere winkels besloten we dicht te gaan. Toen ik thuis was zag ik op televisie hoe serieus de situatie was. De ruiten aan de Brinkhorst waren allemaal kapot, gelukkig was er niets geplunderd. Maar wat een ravage in het dorp. Dat vergeet ik niet snel weer.”

Hoe?

“Met een vriendelijk gezicht. We willen graag dat mensen zich welkom en op hun gemak voelen. Indien nodig helpen we met het geven van advies over producten. Dat vind ik zelf het leukste om te doen. Onlangs zijn we nog door een mysteryshopper beoordeeld met een 9,2 voor deskundigheid en klantvriendelijkheid. Dat is een leuke opsteker en een teken dat je het goed doet!”

“Het leuke van een dorp is, dat je met veel klanten een persoonlijke band hebt. Sommigen komen altijd voor hetzelfde recept. Die steken hun hoofd om de deur en zeggen: zet maar vast twee doosjes klaar. Ik kom er zo aan! Er komt hier ook vaak een meneer binnen voor een dropje. Laatst was hij ziek en toen heb ik zijn vrouw een zakje dropjes meegegeven. Daar hebben we het nog steeds over.”

Maar het persoonlijke contact heeft nog een ander voordeel: “Door het vertrouwen dat mensen in ons hebben, vertellen ze meer over zichzelf en hun klachten. Daardoor kunnen we beter advies geven. Samen kunnen we zo veel bereiken. Het is fijn om op die manier mensen écht te kunnen helpen.”

Waarom?

De zelfstandige drogist wordt steeds schaarser. Jacco vertelt: “De grote ketens voeren een standaard assortiment en kunnen daar niet veel in aanpassen. Als franchise binnen de Etos formule kan dat wel. Wij kunnen artikelen bestellen die andere drogisterijen niet hebben. Zoals speciale vitamines of een afwijkende maat huishoudhandschoenen. Maar ook met de persoonlijke benadering en de deskundigheid van de medewerkers onderscheiden we ons ten opzichte van andere drogisterijen.

Verder?

Jacco hoort vaak van mensen dat ze de Etos zo’n nette winkel vinden. Vooral mensen met een rollator, kinderwagen of zelfs scootmobiel kunnen daardoor vlot winkelen in het ruime filiaal. Het netjes houden van de winkel is één van de vele werkzaamheden die het werk in de winkel interessant houden aldus Jacco.

“Geen dag is hier hetzelfde. Je hebt de inkoop, de verkoop, de continue vernieuwingen in het assortiment waardoor de winkel er iedere keer weer anders uitziet. Deze branche is constant in beweging. Je bent hier de hele dag lekker actief bezig. Maar het allerleukste zijn de klanten. In een drogisterij bedien je mensen van de wieg totdat ze heel oud zijn en je maakt dus van alles mee. Het is elke dag weer een feestje!”

 

 

Openingstijden

Maandag10.00 - 18.00
Dinsdag09.00 - 18.00
Woensdag09.00 - 18.00
Donderdag 09.00 - 18.00
Vrijdag09.00 - 20.00
Zaterdag09.00 - 17.00

Contact informatie

Rijksstraatweg 169
9752 BE Haren

050 – 537 01 34

www.etos.nl