Bruna

Overige

bruna haren

Bruna

Overige

Brinkhorst 22 – 24
9751 AT Haren

Plan je route

Openingstijden

Maandag
08.00 - 18.00
Dinsdag
08.00 - 18.00
Woensdag
08.00 - 18.00
Donderdag
08.00 - 18.00
Vrijdag
08.00 - 21.00
Zaterdag
09.00 - 17.00

Wie?

Pim Albronda is naar eigen zeggen een “rasechte detaillist, een winkelgek.” Dat is ook fijn voor zijn vrouw: Pim wil altijd wel winkelen. Samen met zijn broer Paul runt hij dan ook al dertien jaar de Bruna in Haren. Paul heeft nog een filiaal in Assen, in de wijk Marsdijk.

Pim vertelt: “Mijn broer had die winkel al, toen hij door het hoofdkantoor gevraagd werd voor een filiaal in Haren. Dat wilde hij wel, maar dan wel samen met mij. Sindsdien zijn we samen eigenaar van de Bruna in Haren. Naast de Bruna heb ik nog een groothandel in ramsj boeken en partijhandel.”

Wat?

Het aanbod aan diensten en producten is enorm groot in de Bruna. Boeken, lectuur, kantoorartikelen, tijdschriften, loten voor de loterij, sigaretten, cadeauartikelen en wenskaarten zijn zomaar een aantal van de producten die het bedrijf verkoopt. Daarnaast is het een Post.nl locatie en kun je er terecht voor pasfoto’s.

“Het concept van de Bruna is uniek.” Aldus Pim. “Nergens ter wereld vind je een soortgelijke winkel. Eigenlijk is het een ratjetoe aan producten, met als enige gemene deler dat vrijwel alles voor vrijetijdsbesteding is. Toch past het allemaal bij elkaar.”

Een andere belangrijke factor binnen de winkel is het postkantoor. Pim: “Iedereen moet vroeg of laat een keer naar het postkantoor. Voor de postbussen, om een pakketje te versturen of om een auto over te schrijven. Online bestelde kleding past nooit. Dat moet soms wel drie keer teruggestuurd worden. Daardoor hebben we altijd traffic in de zaak. De Bruna staat dan ook midden in de samenleving. Iedereen komt hier. Sommigen zelfs dagelijks voor de postbussen.”

Pim werkt samen met veel scholen in Haren. Ieder jaar organiseert hij een spaaractie waarmee boeken voor de schoolbieb gespaard kunnen worden en voor brugklassers organiseert hij een eigen ‘schoolkoopavond’. Pim: “Dat is hartstikke leuk. Ze krijgen voor die actie een pasje die ik zelf uitdeel in de klas. Laatst riep een leerling al: “Hé, u bent die meneer van de Bruna!” Tja, je wordt wel een beetje een Bekende Harenaar met een winkel als dit.”

Hoe?

Ondanks dat Pim inmiddels een echte BH’er is, is fulltime medewerker Marcel hét gezicht van de zaak. Pim vertelt: “We hebben meerdere medewerkers, maar de meesten werken parttime. Paul en ik staan zelf ook niet altijd achter de toonbank, dus veel mensen denken dat Marcel de eigenaar is. Ze noemen hem Pim of vragen aan mij waar de baas is. Dat is absoluut niet erg. We vinden het wel grappig en doen weinig moeite het te veranderen.”

Door de maatschappelijke functie van het postkantoor én doordat Pim jarenlang actief was voor de ondernemersvereniging, heeft de Bruna in de loop der tijd een beetje de functie van een plaatselijke VVV gekregen. Pim: “Dat is natuurlijk wat overdreven, maar mensen komen hier wel heel vaak vragen naar informatie over evenementen. Zelfs vanuit de gemeente sturen ze mensen naar ons toe. Marcel en ik doen dan ook altijd ons best om op de hoogte te blijven en delen actief flyers uit.”

Waarom?

We zijn servicegericht en willen een leuke, gezellige winkel zijn. Dat is voor ons ook leuk. Echt, met sommige klanten lach je je dood. Zoals gezegd: iedereen komt hier en we staan daardoor midden in de samenleving. Natuurlijk laten wij ook wel eens een steekje vallen. Op het gebied van service is er altijd winst te behalen. Daar zijn we altijd actief mee bezig. Ook vanuit de organisatie door middel van trainingen en werkboeken.”

Waar?

Bruna Haren zit op de hoek van de Brinkhorst en het Raadhuisplein. In februari 2006 begonnen Pim en Paul aan de overkant van de straat om een paar maanden later te verhuizen naar het huidige pand. ’s Ochtends om acht uur zijn zij een van de eersten in het dorp die open gaan. “Ik ben een detaillist van de oude stempel en wil zo veel mogelijk open zijn. Ook op koopavond zijn we standaard tot 21.00 uur open. Of het nou druk is of niet.”

Verder?

De ruime openingstijden zijn een vorm van service vindt Pim. Net zoals veel andere kleine dingen die je voor je klant kunt doen. “Ik kan elke dag wel een advertentie zetten in het dagblad, of in een lokale krant. Maar goede service is betere reclame en kost veel minder.”

“Laatst kwam iemand die een agenda van een boekhandel uit de stad dubbel had gekregen. Hij vroeg of hij hem hier mocht ruilen. Ik heb hem het geld gegeven om vervolgens een hele grote sticker met 50% korting op de agenda te plakken. Hij keek mij vreemd aan, dus ik vertelde dat bij mij de agenda’s al in de uitverkoop waren gegaan. Die meneer was hogelijk verbaasd dat ik hem toch het volledige bedrag had gegeven. Maar ik zie het zo: wat je terugkrijgt voor dat tientje, daar kan geen dure advertentie tegenop!”

 

 

Locatie

Andere bedrijven