Het echtpaar Frits en Jannet Scholma is al 30 jaar eigenaar van Scholma Woonflair aan het Raadhuisplein. Frits komt oorspronkelijk uit de zonweringsbranche en heeft veel technische kennis. Jannet weet veel van kleuren, stoffen en inrichting.
Scholma Woonflair verkoopt alle soorten woontextiel: gordijnen, tapijten, vloeren en zonwering. Meten, ophangen, leggen: de echtelieden doen alles eigenhandig. In de winkel maakt Jannet zelf vouwgordijnen en kussens. Daarnaast verkopen ze woondecoraties. Vooral het assortiment (handgemaakte) Glas-Art en keramiek is indrukwekkend.
Naast de bekende namen Ploeg, Kendix en Artilux gebruiken ze voor de gordijnen bijzondere linnen stoffen uit Frankrijk van het merk STOF. Ook voor de vloeren zijn er tal van mogelijkheden. Van de natuurlijke materialen van het merk Cunera (kokos, sisal en wol) tot de harde vloeren van Quickstep, Beautyfloor en Forbo. Qua zonwering kent iedereen natuurlijk het merk Luxaflex, maar daarnaast verkopen Frits en Jannet ook andere bekende merken zoals Verosol en Lifestyle.
In 1987 betrokken Frits en Jannet het huidige pand aan het Raadhuisplein. Momenteel zijn ze druk bezig met een restyling. Door middel van belevingsposters worden diverse woonsituaties nagebootst waardoor mensen de beleving van echte gordijnen ervaren. Hierdoor krijgen klanten zelf sneller inzicht in hun eigen wensen en kunnen ze makkelijker aangeven welke kant ze op willen met hun inrichting.
Een groot gedeelte van het werk van Frits en Jannet bestaat uit advies geven. Veel van de klanten die bij hun in de zaak komen schaffen iets voor langere tijd aan. Daarom kiezen ze voor kwaliteit en producten die passen bij hun eigen stijl en omstandigheden. Bij het geven van advies wordt niet alleen gekeken naar het benodigde woontextiel.
Jannet: “Ik heb wel eens een mevrouw binnen gehad die zich een beetje verloren voelde met haar interieur. Ze kreeg het maar niet gezellig. Ik heb haar diverse adviezen gegeven op het gebied van inrichting en daarnaast hebben we nieuwe gordijnen voor haar gemaakt. Nog vóór de nieuwe gordijnen hingen, kreeg ze al complimenten dat haar huis zoveel gezelliger was. Superleuk om te horen. De nieuwe gordijnen maakten het plaatje uiteindelijk af. ”
Jannet: “Een huis moet echt een thuis zijn. Je moet je er fijn voelen en het moet bij je passen. Wij proberen samen met klanten te kijken wat hun éigen wensen en voorkeuren zijn. Los gezien van de heersende trends.” Dat vindt Jannet ook zo jammer van sommige woonprogramma’s: “Een huis wordt helemaal leeg gehaald en daarna geeft een stylist háár interpretatie van hoe een huis er uit moet zien. Maar daardoor gaat alles op elkaar lijken.”
Frits en Jannet leveren kwaliteit. Hierdoor hebben ze al jaren veel vaste klanten. Een klein nadeel van die geleverde kwaliteit is dat klanten niet zo vaak terug hoeven te komen. Zo verontschuldigde een klant zich bij binnenkomst al eens: “Sorry dat ik zo lang niet geweest ben, maar alles is nog steeds mooi!” Maar het mooiste voorbeeld vinden Frits en Jannet wel het verzoek van een ouder echtpaar. Zij moesten onlangs verhuizen naar een andere woning, maar de gordijnen die ze twintig jaar geleden lieten maken vinden ze nog steeds mooi. Of ze gordijnen in dezelfde stof konden bijbestellen?
Dinsdag | 9.00 - 17.30 |
---|---|
Woensdag | 9.00 - 17.30 |
Donderdag | 9.00 - 17.30 |
Vrijdag | 9.00 - 19.00 |
Zaterdag | 10.00 - 17.00 |
Raadhuisplein 18
9751 AP Haren