Bakkerij Haafs

Wie?

Op 4 oktober 1994 startten Petra en Wilfred Haafs hun inmiddels welbekende Bakkerij Haafs in het centrum van Haren. Slechts negen maanden daarvoor hadden zij elkaar tijdens een skivakantie leren kennen, maar het is geen ondoordachte zet gebleken. Bakkerij Haafs is een succesvolle onderneming, met meerdere filialen en een uitgebreid distributienetwerk. Dat kon ook bijna niet anders. De juiste ingrediënten waren al in huis. Petra komt uit een banketbakkersfamilie en Wilfred had toen al enkele prijzen gewonnen in het bakkers vak.

Wat?

Het ligt voor de hand: bij Bakkerij Haafs wordt ambachtelijk versgebakken brood, koek en banket verkocht. Naast het ‘standaard’ wit- en bruin brood, is de bakker gespecialiseerd in luxe broden zoals de populaire desem- en speltbroden. Petra vertelt: “Mensen kiezen steeds vaker bewust voor puur en gezond brood zonder e-nummers. Onze bakkers maken álles zelf in de twee bakkerijen die we hebben.”

Vanuit de bakkerijen worden niet alleen de drie vestigingen van Haafs voorzien. Collega’s in de regio nemen brood af bij de meesterbakker en een gedeelte van het assortiment ligt bij de Jumbo in de schappen. Veel van het banket wordt door het hele land uitgeleverd. Zo kunt u in Limburg zomaar de overheerlijke Haafsjes onder een andere naam aantreffen!

Niet alleen de bakkers nemen brood af bij het echtpaar. Ook de lokale horeca heeft de meerwaarde van het ambachtelijke brood ontdekt. Bistro Heerlijk, De Rietschans en Eetcafé Uniek zijn slechts een paar namen van horecabedrijven in Haren en Groningen die de broodjes van Haafs verkopen.

Wilfred en Petra verkopen in hun centrumfiliaal trouwens zelf ook belegde broodjes. In de broodjescorner kun je een broodje laten samenstellen en eventueel een kop koffie van de Koffie Winkel drinken. De ingrediënten voor het beleg komen ook bij plaatselijke ondernemers vandaan. Bijvoorbeeld vleeswaren van Keurslager Martin Dijk en groenten van Berends Groente en Fruit. Petra: “Op een goed broodje hoort goed beleg!”

Hoe?

In de beginjaren deden Petra en Wilfred vrijwel alles zelf. Petra: “Ik stond tot en met 38 weken zwangerschap achter de toonbank en de kinderen sliepen soms in broodkratjes in de bakkerij. Ze zijn niets tekort gekomen hoor, maar die eerste jaren moet je eerst wat vet op de ribben hebben.” Inmiddels is het personeelsbestand uitgebreid tot ruim veertig medewerkers. Vier auto’s brengen al het brood en banket rond. Petra en Wilfred richten zich tegenwoordig meer op management, administratie, winkelbegeleiding en productontwikkeling.

Een paar jaar geleden investeerde het stel heel veel tijd en energie in het traject om de titel “Meester Boulanger” te verdienen. Slechts 6 personen hebben deze hoogst mogelijke kwalificatie in de bakkerswereld in Nederland. “Het was een zwaar jaar die ook privé veel van ons heeft gevraagd. Wilfred was vrijwel iedere zondag aan het trainen en dat jaar zijn we niet op vakantie geweest. Maar het was het allemaal waard! Ik wist gewoon dat hij dit kon.”

In de winkel is het receptenboek die werd samengesteld tijdens het traject verkrijgbaar. Verrassend genoeg staat daar ook een ogenschijnlijk eenvoudig recept voor croissants in. Petra: “Daarmee laat je zien dat je de basisvaardigheden uitstekend beheerst. Een croissant is niet zo makkelijk te maken. Het is erg arbeidsintensief en er zijn maar weinig bakkers die het zelf kunnen. De meeste croissants komen uit de fabriek en worden slechts afgebakken voor verkoop.”

Waarom?

Het behalen van de ‘Meester Boulanger’ titel is een goed voorbeeld van het ambitieniveau van het echtpaar. “We willen steeds blijven vernieuwen. Op alle vlakken. Zowel in ons vakmanschap als in de uitstraling van de winkels en de klantvriendelijkheid van het personeel. We blijven investeren, in onszelf en in het bedrijf. We hebben altijd weer nieuwe plannen, ideeën voor producten. Dat moet ook wel. We moeten eigenlijk vooruitlopen op de wensen van de klanten.”

Waar?

Zoals gezegd begonnen Petra en Wilfred in het pand aan het Raadhuisplein. Een paar jaar geleden onderging het bedrijf nog een restyling die is doorgevoerd in de recentere filialen aan het Anjerplein en in Vries. “We hebben alles zelf bedacht en grotendeels zelf uitgevoerd. Wilfred is heel handig en heeft in Vries zelfs alle werkzaamheden op zich genomen.”

De bakkerij voor luxe broden, koek en banket zit achter in het pand aan het Raadhuisplein. In Oosterhaar is de tweede bakkerij waar voornamelijk de standaardbroden gebakken worden.

Verder?

Als klant van Bakkerij Haafs kon je altijd al je broden laten bezorgen in bijvoorbeeld Haren en Groningen. Sinds kort is daar een nieuwe service bijgekomen: de Haafs Online app. Dankzij deze duidelijke en verzorgde app is het nu nóg makkelijker om brood te bestellen. De app werd opgezet en uitgewerkt door de dochter van Wilfred en Petra die zich naast haar rechtenstudie bezig houdt met dit online gedeelte van het bedrijf.

Petra: “Ook dit past weer in het plaatje van blijven vernieuwen. We willen het de mensen gemakkelijk maken. Ze mogen zelf kiezen of ze het komen afhalen of dat ze het laten bezorgen. Een groot voordeel voor ons is dat we nu bij de productie al rekening houden met deze bestellingen. Want dat blijft toch altijd lastig, inschatten hoeveel er op een dag verkocht gaat worden. Gelukkig wordt niet-verkocht brood niet weggegooid. Dat gaat naar de voedselbank.”

 

 

 

 

Openingstijden

Maandag08.00 - 18.00
Dinsdag 08.00 - 18.00
Woensdag08.00 - 18.00
Donderdag08.00 - 18.00
Vrijdag08.00 - 18.00
Zaterdag08.00 - 17.00

Contact informatie

Raadhuisplein 8
9751 AM Haren

050 – 535 08 04

Anjerplein:
Anjerplein 30
9753 GT Haren

050 – 535 04 91

bestelling@bakkerijhaafs.nl
www.bakkerijhaafs.nl